Flytte

  • Flytte
    Vi tar oss av alt det praktiske ved flytting av strømavtalen. Vi trenger bare litt informasjon om degnår du skal flytte og til hvilken adresse. Det vi trenger er:
    • Fødselsdato
    • Adresse
    • Målernummer (står på strømmåleren din)
    • Måleravlesning (har du automatisk strømmåler trenger vi ikke dette)
    • Dato for overtakelse
    Dette kan du raskt og enkelt registrere i skjemaet nedenfor. Ønsker du å skrive ut flytteskjema, klikk her. Skal du avslutte din nåværende strømavtale hos oss trenger vi samme informasjon fra deg som beskrevet over. I tillegg må vi ha navn på huseier/den som skal overta abonnementet.
  • Avlesning av strømmåleren
    Når du skal flytte ut av en bolig er det viktig at du leser av din strømmåler for å få så korrekt sluttfaktura som mulig. Har du ikke tilgang til din måler, kan du be ditt lokale nettselskap om å hjelpe deg med dette. Klikk her for å gå til flytteskjema
  • Leveringsplikt
    Du velger hvem du ønsker å kjøpe strømmen din av, og hvilken type avtale som passer best for deg. Men dersom du ikke gjør dette før forbruket begynner å løpe, vil du havne på en såkalt leveringsplikt fra nettselskapet. Leveringsplikt er noe ditt lokale nettselskap plikter å levere til deg inntil du har fått valgt en strømleverandør. Leveringsplikt er en betydelig mye dyrere strømavtale i lengden, enn avtalene du kan velge selv hos en strømleverandør. Vi hjelper deg gjerne med å finne rett strømavtale for deg. Fyll ut skjemaet nedenfor, send oss en epost eller ring oss. Telefonnummer og epostadresse finner du nederst på siden.
  • Oppsigelse
    Skal du flytte, og ikke trenger å ta med deg ditt strømabonnement, kan vi hjelpe deg med det. Det er viktig at du sier fra i god tid, så vi får ordnet med korrekt avregning for deg. Etter oppsigelsen, vil vi sende deg en sluttfaktura. Fyll ut vårt skjema eller ring oss på tlf. 800 49 000, og vi vil hjelpe deg.

Faktura og betaling

  • Betalingsutsettelse
    Kniper det litt ekstra en måned, hjelper vi deg gjerne med en betalingsutsettelse. Kontakt oss i god tid før betalingsfristen, så slipper du purringer og renter på din strømregning. For å få betalingsutsettelse, kan du ikke ha flere utestående fakturaer hos oss.
  • Elektronisk betaling
    Som kunde i Kraftriket, kan du velge mellom Efaktura, Avtalegiro og faktura til din epost. Sammen sparer vi tid, penger og miljø. Med eFaktura vil du ikke lenger få faktura i posten. All fakturainformasjon vil i stedet gå elektronisk, noe som gjør fakturering og betaling enklere både for deg og oss. For å kunne benytte eFaktura må du ha nettbank, dvs. at du betaler dine regninger via din banks nettsider. Fordeler med eFaktura: du slipper å taste KID; En eFaktura er ferdig utfylt med KID-, kontonummer og beløp. Det eneste du trenger å gjøre i nettbanken er å godkjenne regningen når du vil betale. Oversikt: fakturaene lagres i nettbanken din og du har til enhver tid oversikt over betalte og ubetalte regninger. Du kan også velge å bli varslet på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken. Bedre kontroll: du må godkjenne eFakturaen i nettbanken før beløpet trekkes fra kontoen. Du kan endre beløp, konto som skal belastes og forfallsdato på regningen. Klikk her for å bestille Avtalegiro og/eller eFaktura
  • Elektronisk betaling bedrift
    Som bedriftskunde i Kraftriket, kan du velge å motta fakturaen som EHF, e2b eller på epost. Sammen sparer vi tid, penger og miljø. Faktura på epost sendes som pdf til epostadressen du ønsker at vi sender den til. EHF (Elektronisk Handels Format) og e2b sendes som en standard fil som kan lastes rett inn i ditt regnskapssystem. I tillegg ligger det ved en pdf av fakturaen. For å kunne motta EHF må din bedrift være registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnr.
  • Avtalegiro
    AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Du beholder full oversikt og kontroll over regningene dine selv om AvtaleGiro-trekkene gjøres av banken. Enkelt: Du slipper å husker på forfallsdatoer. Banken din sørger for at regningen betales automatisk på forfallsdato. Unngå purringer: Regningene dine betales alltid i tide og du unngår purringer og gebyrer ved for sen betaling. Varsling og kvittering: Du blir varslet minst syv dager før regningen forfaller og får kvittering med forklarende tekst på kontoutskriften og i nettbanken. Oversikt: Du har full oversikt og kontroll med din konto i nettbank eller på kontoutskrift. Du kan bestille Avtalegiro på Din Side eller i din nettbank.
  • Tilbakebetaling
    Har du betalt for mye - eller på andre måter har penger til gode hos oss? Privatkunder: om ikke annet er avtalt blir tilgodehavende trukket fra på neste faktura. Bedriftskunder: om ikke annet er avtalt blir tilgodehavende utbetalt. Pengene utbetales til samme kontonummer som innbetalingen kom fra.
  • Faktura under kr 200,-
    Er beløpet på din faktura under kr. 200,- blir beløpet overført til neste faktura. Fakturaen blir utsendt som vanlig, men girodelen er ikke utfylt da beløpet blir lagt til neste regning. Innbetaling vil først skje ved neste forfall.
  • Alt på en faktura
    Vi kan nå tilby de fleste av våre kunder strøm og nettleie på samme faktura. Hvis du ikke har dette, ta kontakt med oss, og vi bestreber å få til en avtale med din netteier. Hos oss kan du dessuten kjøpe deg en flott Elsykkel eller en sikker og rask Elbillader, og betale dette ned over din strømregning. Kontakt oss for forenklet fakturering.

Bli kunde

  • Bytte strømleverandør
    Det er enkelt å bytte strømleverandør - velg avtale og vi ordner resten for deg. Du kan bestille strømavtale ved å kontakte oss, eller ved å velge en av våre avtaler. Vi ordner med oppsigelse til din tidligere strømleverandør.
  • Våre strømavtaler
    Vi har et bredt spekter av produkter, tilpasset stort eller lite forbruk, din forbruksprofil eller hvordan du ønsker å betale dine regninger. Se og bestill en av våre strømavtaler her eller ring oss for en hyggelig prat. Kontaktopplysninger finner du nederst på siden.
  • Bestill strøm
    Å bestille strøm er enkelt. Du sender oss din bestilling, og vi gir beskjed til din evt. nåværende strømleverandør. Bestill strømavtalen du ønsker her, og vi følger opp din bestilling. Er du usikker på hvilken strømavtale som passer best for deg, ring oss gjerne eller send oss en epost. Kontaktopplysninger finner du nederst på siden.
  • Kraftrikets kundefordeler
    Hos oss blir du tatt godt vare på. Med oss i stikkontakten, er du sikret en god leveranse og fordeler kun for deg. Klikk her for å lese mer.

Strømforbruk

  • Måleravlesning
    For at din strømregning skal bli så rett som mulig, er det viktig at vi har oppdatert målerstand på din strømmåler. Dette kan du enkelt melde fra om til din netteier, de har gode elektroniske løsninger. Hvis netteier ikke har en oppdatert stand på ditt anlegg, vil det bli stipulert et forbruk basert på historikken på anlegget. Snart er dette heldigvis historie. Alle nettselskap i Norge jobber nå med utrulling av nye smarte målere som gjør at du som strømkunde ikke lenger skal måtte lese av strømmåleren manuelt. Arbeidet skal være ferdig før utgangen av 2019. Følg med på informasjon fra netteier for når installasjon skal skje der du bor. Klikk her for mer informasjon om de nye målerne.
  • Nettleie
    Nettleie er det du betaler for å få strømmen overført til deg, og består av et fast beløp (fastledd) og et beløp som varierer i takt med strømforbruket ditt (energiledd). Det er netteier der du bor som fakturerer nettleien. Men vi tilbyr nå samfakturering slik at du kan få både nettleie og strøm på samme faktura. Kontakt oss for å sjekke om vi kan tilby dette der du bor. Kontaktopplysninger finner du nederst på siden.
  • Elsertifikat
    Fra 1. januar 2012 ble det innført elsertifikatplikt på kraftleveranser i Norge i likhet med Sverige som har hatt dette siden 2003. Elsertifikatordningen skal bidra til økt produksjon av kraft fra fornybare energikilder. Målsettingen er 26,4 TWh ny fornybar årlig kraftproduksjon til sammen i Norge og Sverige innen 2020. Hva betyr dette for deg som kunde? Som din strømleverandør er vi satt til å kreve inn elsertifikater på vegne av Staten. Prisen på elsertifikater vil variere, ettersom de omsettes i et åpent marked. Elsertifikatsystemet har fungert i Sverige siden 2003. Basert på prisanslag derfra forventes det at en normalhusholdning må betale ca 0.8-1 øre/kWh eks. mva. Det er vanskelig å si hva priskonsekvensene blir på sikt, fordi den økte kraftproduksjonen kan føre til et overskudd av elektrisitet, noe som igjen kan presse strømprisene ned. Hvorfor elsertifikater? Norge og Sverige har inngått en avtale om å starte et felles marked for elsertifikater fra 2012-2035. Dette gjør landene for å fremme utbyggingen av til sammen 26,4 TWh fornybar energi. Alle nye produsenter av fornybar energi, som vannkraft, vindkraft og bioenergi, kan få selge slike sertifikater. Elsertifikatene omsettes på et marked og blir en ekstra inntektskilde for produsenter av fornybar energi, i tillegg til strømprisen. Dermed stimuleres utbygging av ny "grønn" kraft. Hvem kjøper elsertifikater? Det er vi som strømomsettere som er pålagt å kjøpe elsertifikater på vegne av våre strømkunder. Dette gjelder alle husholdninger, unntatt de som i dag har fritak fra elavgift. Vanlige husholdnings- og bedriftskunder skal ikke selv kjøpe elsertifikater. Det blir i stedet inkludert i strømprisen, slik at kraftleverandør kjøper elsertifikatene. Myndighetene har bestemt hvor mye ny kraft med sertifikater kraftleverandørene må kjøpe. Det første året skal 3% av omsetningen ha elsertifikat, stigende til 18% i 2020. Deretter fallende prosentandel igjen til null i 2035. Når kraftleverandørene viderefakturerer elsertifikatkostnadene til sine kunder, skal kostnader som følger av elsertifikatplikten inkluderes i prisen ved fastpris- og variable kontrakter, og i påslaget ved spotpriskontrakter.