Som kunde i Kraftriket, kan du velge mellom Efaktura, Avtalegiro og faktura til din epost. Sammen sparer vi tid, penger og miljø. Med eFaktura vil du ikke lenger få faktura i posten. All fakturainformasjon vil i stedet gå elektronisk, noe som gjør fakturering og betaling enklere både for deg og oss. For å kunne benytte eFaktura må du ha nettbank, dvs. at du betaler dine regninger via din banks nettsider. Fordeler med eFaktura: du slipper å taste KID; En eFaktura er ferdig utfylt med KID-, kontonummer og beløp. Det eneste du trenger å gjøre i nettbanken er å godkjenne regningen når du vil betale. Oversikt: fakturaene lagres i nettbanken din og du har til enhver tid oversikt over betalte og ubetalte regninger. Du kan også velge å bli varslet på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken. Bedre kontroll: du må godkjenne eFakturaen i nettbanken før beløpet trekkes fra kontoen. Du kan endre beløp, konto som skal belastes og forfallsdato på regningen. eFaktura og avtalegiro bestilles i din nettbank.

Jeg har fått eFaktura uten å ha bestilt dette:
eFaktura er en løsning styrt av Nets som leverer tjenester til bankene. I slutten av 2018 innførte de en tjeneste som lar kundene velge å automatisk opprette eFaktura-avtale med alle de betaler regninger til. Dette har medført at en del kunder har fått eFaktura-avtale uten at de har tatt ett bevisst valg.

For å avslutte din eFaktura-avtale må du logge inn i din nettbank og fjerne avtalen. Dersom du ikke ønsker å få eFaktura-avtaler automatisk opprettet i fremtiden må du også fjerne valget om automatisk opprettelse. Kontakt din bank for veiledning.