Kundeservice hos Kraftriket: – Det skal være enkelt å få hjelp av oss

For Kraftriket er god kundeservice et prioritert område. – Vi tror på å bygge relasjoner, og på ikke å bare løse problemer, sier kundesjef Jorunn Rosendal i Kraftriket. Kraftrikets kundesenter holder åpent gjennom hele sommeren.

For Kraftriket er det viktig at kunden skal føle seg sett og hørt.

Kraftrikets kundesenter består av 16 medarbeidere fordelt på lokalkontorer over hele Sør-Norge. Kunderådgiverne hjelper deg med alt du måtte lure på om strøm – og ditt kundeforhold hos Kraftriket. Kunderådgiverne er kunnskapsrike, og jobber hver uke for å øke forståelsen for hvordan strømmarkedet henger sammen.

 

Hjelper kundene med å ta strømgrep

Generell energirådgivning på telefon med tips og råd til hvordan man kan få ned strømforbruket i hjemmet, er med tiden blitt mindre vanlig i strømbransjen. De fleste tilbyr kun kundeservice på chat og mail. Derfor er Kraftriket glade for at kundene enkelt kan ta kontakt på telefon, og at vi kan yte dem litt ekstra service når vi først har dem på tråden, sier Rosendal.

– Hva slags rådgivning dreier det seg om?

– Det kan dreie seg om konkrete tips til hvordan kunden kan spare strøm. Mange kjenner ikke til hva som trekker mest strøm i hjemmet og hva man selv kan gjøre med dette, så her hjelper vi kunden med å ta nyttige grep, sier Rosendal, og forklarer:

– For eksempel kan det være penger å spare på å justere temperaturen på varmtvannsberederen noe, eller å skru TV’en helt av, fremfor standby-modus. Å være bevisst når du bruker strøm og eventuelt gjøre noen mindre tilpasninger for å redusere nettleien, kan også få stor betydning for å redusere det totale strømforbruket, forteller kundesjefen, og legger til at kunderådgiverne til Kraftriket ser kunden an i forhold til energirådgivning.

– Ikke alle ønsker en lang prat med oss om energirådgivning, så her må vi bruke av menneskekjenner-kunnskapene våre, smiler hun.

 

Kunderådgiver Kristine i Kraftriket, her i samtale på telefonen med en kunde.

ÅPENT I SOMMER: Kraftrikets kundeservice på telefon, mail og chat holder åpent gjennom hele sommeren. Her er kunderådgiver Kristine i samtale med en kunde.

 

 

– Viktig egenskap å kunne lytte

For å yte den beste kundeservicen er det viktig å la kunden få komme til orde og ikke avbryte, forteller Rosendal. Medarbeiderne på Kraftrikets kundesenter bruker gjerne et par minutter ekstra på å la kunden få snakke ferdig, selv når det dreier seg om en irritert kunde. I tillegg gjør man det man kan for å alltid avslutte samtalen på en hyggelig og positiv måte.

– Hva betyr god kundeservice for deg?

– At det skal være enkelt og effektivt å få svar! Det skal være kort vei inn, kort ventetid, og man skal bli møtt av en løsningsorientert kunderådgiver. For vår del handler det også mye om relasjonsbygging. Vi tror på å bygge relasjoner, og på ikke å bare løse problemer. I tillegg lytter vi til kundene, og dette er en viktig egenskap. Hver tilbakemelding om kundeservicen vår blir nøye vurdert, og vi bruker dette til å forbedre oss, sier Rosendal.

– Hva kontakter de fleste kundene dere om?

– De fleste kontakter oss om strømpriser, sitt eget strømforbruk eller de ønsker en prat rundt fakturaen de har mottatt fra oss. I tillegg får vi en del henvendelser fra kunder som trenger hjelp til å komme i gang med tilleggsproduktene våre, som Kraftriket-appen, sanntidsmåling, samt varmepumper og elbilladere som vi tilbyr rentefri nedbetaling på.

«Mange kjenner ikke til hva som trekker mest strøm i hjemmet og hva man selv kan gjøre med dette, så her hjelper vi kunden med å ta nyttige grep.»

– Jorunn Rosendal, kundesjef

– Holder oss oppdatert på markedsprisene

Kraftrikets kunderådgivere holder seg hver uke oppdaterte på hva slags strømpriser kunden kan forvente i et langtidsperspektiv. Dette gjennom møter med Kraftrikets kompetansemiljø på krafthandel som analyserer markedsforholdene som påvirker de norske strømprisene.

– Det at vi holder oss oppdaterte på prisene i markedet gjør oss også bedre rustet til å svare mer konkret når kundene spør oss om pris. Vi opplever at kundene verdsetter denne kunnskapen til Kraftriket. I tillegg er medarbeiderne våre på kundesenteret alltid oppdaterte på produktene våre, ny teknologi og beste praksis når det kommer til kundeservice, sier kundesjefen og påpeker:

– God kundeservice en evig læringsprosess, og vi lærer stadig noe nytt. Men vårt viktigste fokus er alltid at det skal være enkelt og effektivt å få hjelp av oss.

 

Les også: Kundeservice: Ofte stilte spørsmål og svar

 


 

Kraftrikets kundesenter:

  • Telefon, mail- og chattjeneste som er åpen hverdager, fra klokken 10.00-15.00
  • Hjelper deg med alt du måtte lure på rundt strøm og ditt kundeforhold hos Kraftriket
  • Hjelper deg i gang med Kraftriket-appen, og våre tilleggsprodukter varmepumpe, elbillading og smart strømstyring (rentefri nedbetaling av tilleggsprodukter)
  • Består av 16 kunderådgivere, samt tilkallingsvikarer som hjelper til ved behov
  • Tilbakeringstjeneste ved telefonkø